پاورپوینت فصل نهم علوم مقطع نهم زمين ساخت ورقه اي

دسته بندي : عمومی » دانش آموزی
دانلود پاورپوینت فصل نهم علوم مقطع نهم با موضوع زمين ساخت ورقه ای،
در قالب ppt و در 25 اسلاید، قابل ویرایش.


بخشی از متن پاورپوینت:
شما در پایه ششم فراگرفتید که سنگ كره زمين تكه تكه است و صفحات آن بر روي بخش خميري و نيمه مذابي به نام نرم كره يا خمير كره حركت مي كنند. همچنین آموختیدكه حركات صفحات سنگ كره در اثر نيروهاي دروني زمين است و باعث پديد آمدن زلزله ، آتشفشان، كوه و ... مي شود.
سنگ كره مجموعه پوسته و بخش سنگي بالاي گوشته زمين را شامل مي شود.
حركات قاره ها
حدود 250 ميليون سال پيش سطح زمين از يك خشكي بسيار بزرگ به نام پانگه آ (به معني همه ي خشكي ها) و يك اقيانوس بسيار بزرگ به نام پانتالاسا (به معني همه ي آب ها ) تشكيل شده بود.
چند ميليون سال بعد (حدود 200 ميليون سال پيش) پانگه آ به دو قسمت تقريبا مساوي به نام هاي   لورازيا  و  گندوانا  شكسته شد.
بين اين دو خشكي را بخشي از اقيانوس به نام درياي تتيس پر كرده بود.
لورازيا و گندوانا خود به تدريج به قطعات كوچكتري تقسيم شده و قاره هاي امروزي را پديد آوردند كه به علت لغزش بر روي خميره كره در طي ميليون ها سال در نهايت موقعيت امروزي را پيدا كردند.
درياچه ي خزر (درياي مازندران)  باقي مانده درياي تتيس است
قطعات سنگ كره امروزه هم در حال حركتند و با سرعت چند سانتي متر در سال جابه جا مي شوند. پيدايش كو ه ها يا  گودال هاي ميان  اقيانوسي،  جزاير آتشفشاني و زلزله ها در نتيجه همين حركات ايجاد مي شوند.
در سال 1915 هواشناسي آلماني به نام آلفرد وگنر براي نخستين بار  با مشاهده شباهت حاشيه ي غربي قاره ي آفريقا  با حاشيه ي شرقي قاره ي آمريكاي جنوبي متوجه  جدا شدن  و فاصله گرفتن اين قاره ها از يكديگر شد.
وگنر علت دقيق اين جا به جايي را نمي دانست  و آن را به  عواملي مانند نيروي حاصل از حركات جزر و مد ي يا  گردش زمين به دور خود، نسبت داد،  اما در آن زمان اين دلايل از طرف ديگر دانشمندان پذ يرفته نشد .
به عنوان شاهد جدايش قاره ها خط ساحلي لبه ي قاره ها براي انطباق مناسب نيستند. زيرا اين قسمت ها بر اثر فرسايش مرتبا در حال تغيير هستند.
انطباق لبه قاره ها  بايد از حاشيه قاره ها صورت گيرد كه در زير آب قرار دارند ...


توضیحات:
این فایل قابل ارائه و مناسب برای معلمان، دانش آموزان و اولیای گرامی جهت آموزش و یادگیری در مقطع نهم بوده و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی رعایت شده است.
دسته بندی: عمومی » دانش آموزی

تعداد مشاهده: 6590 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pptx

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 25

حجم فایل:9,465 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب ppt و در 25 اسلاید، قابل ویرایش.